ایجاد کسب و کار ناب همراه با کلینیک مدیر ناب

3.7
(3)

هدف همه سازمان ها و شرکت های تجاری، خدماتی، اینترنتی و دیگر مدل های تجاری انتفاعی، کسب سود است. البته کسب و کارها در طول چرخه عمر خود شاید اهداف دیگری نیز با توجه به شرایط داخلی و محیطی اتخاذ کنند مانند بقاء، یا حفظ وضع موجود. اما همه اینها برای گذر از یک گذرگاه موقتی است در نهایت هدف اصلی و بلند مدت هر کسب و کاری، کسب سود و رشد است. اما متاسفانه ما هر روزه شاهد کسب و کارهای زیادی هستیم که با هدف کسب سود و درآمد تشکیل می شوند ولی در نهایت با شکست مواجه می شوند. از این رو ابتدا در این مقاله به معرفی دلایل شکست کسب و کارها اشاره خواهیم کرد؛ سپس راهکارهای توسعه و رشد و ایجاد کسب و کار ناب را بیان کرده و در انتها به معرفی مجموعه “کلینیک مدیر ناب” و خدمات و راهکارهای این مجموعه در راستای توسعه کسب و کار ناب می پردازیم.

چرا بیشتر کسب و کارها با شکست مواجه می شوند؟طبق آمار های رسمی که هر ساله منتشر می شود از هر 10 کسب و کار جدید بین 7 الی 9 تا از آنها شکست می خورند یا با عدم موفقیت در 5 سال اول چرخه زندگی خود مواجه شده و از دور رقابت خارج می شوند. حتی در بسیاری از موارد می بینیم کسب و کارهایی هستند که بعد از 10 الی 15 سال از طول عمر آنها گذشته و به رشد آنچنانی دست نیافته اند و یا همچنان زیان ده هستند. سوال اساسی که همه با آن مواجه می شویم این است که چرا کسب و کارها شکست می خورند؟ و اینکه آیا راهکاری برای کاهش نرخ شکست شرکت ها و افزایش نرخ موفقیت و رشد آنها وجود دارد؟ و اگر وجود دارد آن راهکار چیست؟همانطور که خیلی از ما می دانیم دلایل شکست اکثر کسب و کارها نبود برنامه ریزی، نبود استراتژی، کمبود منابع انسانی با استعداد، نبود معیار و شاخص های ارزیابی، ریخت پاش زیادی، محصول ناقص، عدم شناخت درست بازار و تولید محصول کم تقاضا در مکان نامناسب، توهم کارآفرینان، نداشتن تیم منسجم و کالچر سازمانی و صدها دلیل دیگر را می شود نام برد. همانطور که می بینید بیشترین مشکل کسب و کارها در کم تجربی و ناپختگی، عدم برنامه ریزی مناسب و عدم مدیریت درست در بودجه و هزینه سازمان و همچنین پیش بینی نادرست آینده است.

 

بنابراین بزرگترین مشکلات سازمان ها کمبود دانش و آموزش کاربردی است و مشکل بعدی که به جرات می توان به آن اشاره کرد عدم آگاهی از روش های پیاده سازی، اجرای دانش و علوم کسب شده در کسب و کارهاست.

بیزنس کوچ کاربردی
یادگیری، بکار گیری و نتجیه گیری

راز موفقیت شرکت های موفق و کسب و کار ناب چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت همه ی علوم و دانش ها به راحتی در دسترس همه در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. شما خیلی ساده به سرچ در گوگل می توانید از منابع معتبر دانش مورد نیاز خود را پیدا کنید. اما چرا شرکت های خارجی مثل رنو، تویوتا، نیسان، گوگل، مایکروسافت، آمازون و غیره با همان دانش و علوم موفق می شوند ولی در کشور ما هیچ اتفاق موثری نمی افتد و شرکت های ایرانی نمی توانند در تراز جهانی ظاهر شوند؟جواب این سوال تا حدودی مشخص است طبق بررسی های میدانی و تجربی صورت گرفته مشخص شده است که کسب و کارهای ایرانی از دانش کافی و هم تراز کسب و کارهای بین المللی برخوردار هستند ولی در فرایند پیاده سازی و اجرا مشکل اساسی دارند و آموزش و دوره مناسب که در کاربردی کردن دانش روز دنیا باشد وجود ندارد.مجموعه کلینیک مدیر ناب با 30 سال تجربه عملی و علمی موفق از شرکت های برتر دنیا، با شناخت این مشکلات سعی دارد با آموزش و دوره هایی که برگزار می کند بتواند علاوه بر دانش علمی، نحوه پیاده سازی و روش اجرا و بازخورد را به شیوه ای نوین و دقیقا مشابه آموزش های بین المللی که کسب و کارهای برتر دنیا از آن برخوردار بوده اند برای اولین بار در ایران نیز ارائه کند.به اعتقاد مدیران این مجموعه تفاوت اساسی کسب و کارهای داخل با مشابه خارجی آنها در اجرای درست مدل های جهانی است و همچنین شیوه آموزش کاربردی این کسب و کارهاست.

 

پس اصلی ترین راز موفقیت کسب و کارهای برتر دنیا «آموزش درست و کاربردی آنها در پیاده سازی مدل های موفق جهانی» است.

 

موفقیت حیرت انگیز رنو و تویوتا با اجرای درست مدل کسب و کار ناب

پر واضح است که سودآوری کسب و کارها رابطه مستقیمی با کیفیت و محصول درست و تحویل درست دارد. هر کسب و کاری با تاثیر 4P بازاریابی یعنی محصول، قیمت، ترویج و توزیع (Product،Price ، Promotion، Place) بر کسب و کار خود آگاه است و زمانی یک کسب و کاری موفق می شود که همه ی اینها درست کار کنند.به عنوان مثال اگر شما نتوانید محصول درست، بی نقص و با کیفیت و مطابق با نیاز مخاطب و به صورت بهینه تولید کنید نمی توانید مشتری راضی داشته باشید در نهایت بقیه آمیخته های بازاریابی تان هم درست کار نخواهد کرد. برای مثال تیم رنو با اجرای مدل کسب و کار ناب و استاندارد سازی در فاصله زمانی 2000 الی 2005 توانست عملکرد کارکنان خود را تا 90 درصد ارتقا دهد هزینه های خود را کاهش دهد توانمندی کارکنان خود را بالا ببرد و اتلافات خود را به شدت پایین بیاورد. همانطور که می بینید اجرا و پیاده سازی درست می تواند کسب و کار ناب  شما را تضمین کند.

راز شرکت های تراز اول جهانی
راز پادشاهی در کسب و کار ها

کلمه ناب : در لغت دهخدا و فرهنگ معین به معنی خالص، پاک و  بی غش تعریف شده است. با کمی دقت متوجه می شویم به چیزایی که عاری از اضافات، اتلافات و بدون هیچ کم و کاستی و مناسب باشد ناب می گویند. خودِ صفت Lean یعنی ناب در زبان انگلیسی، به معنای لاغر است: لاغر و بدون زوائد (لاغرِ خوش‌اندام و نه لاغرِ مُردنی). در زبان انگلیسی، به گوشتِ بدونِ چربیِ اضافه هم Lean Meat گفته می‌شود. پس باید Lean Production را به چیزی شبیه تولید بدونِ زوائد ترجمه کرد. پس ما در مجموعه کلینیک مدیر ناب، کلمه ناب را به معنای خالص و بدون افزودنی به‌کار می‌بریم.بنابراین ما در هر دو زندگی و کسب و کار خود با حذف اتلافات و بهینه سازی عملکرد و بهره وری می توانیم به بازخوردها و نتایج جالبی دست پیدا کنیم. در ادامه ناب را به کسب و کارها ارتباط می دهیم و نشان می دهیم که یک کسب و کار ناب چیست و چه ویژگی های باید داشته باشد و در آخر نیز مدل کلینیک تخصصی مدیر ناب که تلفیقی از بهترین مدل های دنیاست را معرفی می کنیم.

تولید ناب و کسب و کار ناب چیست؟تولید ناب (Lean Production) از سیستم تولید تویوتا در ۱۹۵۰ سرچشمه گرفته است و به تدریج توسعه یافته است. اصطلاح تولید ناب برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ در کتابی به نام «ماشینهایی که جهان را تغییر دادند» مطرح شد. هدف نهایی از پیاده سازی این سیستم حذف  تمام اتلاف ها و خطاها در فرایند تولیدو خدمات  است.

 

تولید ناب مجموعه‌ای از متدها و ابزارهایی است که هدف آن حذف پیوسته تمام اتلاف‌ها (Waste) در فرایند تولید و خدمات  می‌باشد. منافع اصلی این سیستم، کاستن هزینه‌ها، کاهش زمان و افزایش تعداد تولید محصول و خدمات می‌باشد.

 

نتایج تولید ناب و کسب و کار ناباستفاده از سیستم و تفکر تولید ناب نتایج زیر را با خود به همراه خواهد داشت:۱) حذف خطاها (Defect) و اتلاف‌ها (Waste)۲) کاهش زمان چرخه تولید (Cycle Times)۳) کاهش سطوح موجودی (Inventory levels )۴) افزایش بهره‌وری نیروی کار (labor Productivity)۵) بهینه سازی استفاده از تجهیزات و فضا۶) انعطاف کمپانی در تغییر نوع تولید (Flexibility)۷) افزایش میزان تولید (Output)مدیریت ناب چیست؟بسیاری از طرفداران تولید ناب با پیشرفت های مداوم فرآیند، این موضوع را فراتر هم برده اند. این امر به آن ها امکان می دهد بدون نیاز به تغییرات اساسی در کل سیستم یا رویکرد، پیشرفت های کوچک اما مداوم در جهت اهداف خود داشته باشند. بنابراین، مقدمه مدیریت ناب می تواند در سه مفهوم اساسی خلاصه شود:

  • ارائه ارزش بیشتر برای مشتری
  • به حداقل رساندن و کاهش موارد زائد
  • بهبود مداوم و چابکی
کسب و کار ناب رشد دایمی
کسب و کار ناب رشد دایمی

کسب و کار ناب چیست؟

مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب پا را از مدیریت ناب نیز فراتر گذاشته و در یک مدلی جدید، کسب و کار ناب را در کل فرایند ها و ساختارهای سازمانی کسب و کارها به کار برده است این مدل تلفیقی از مدل های شرکت های برتر مثل تویوتا، رنو، نیسان و دیگر شرکت های برتر دنیا است که در آن نقاط قوت مدل های مختلف با هم جهت هم افزایی ترکیب شده و نقاط ضعف آنها تا حد زیادی حذف گردیده است.اگر بخواهیم خلاصه شده بیان کنیم، کسب و کار ناب یک نوع استراتژی، مدل همه جانبه و یکپارچه است که در همه بخش های سازمان از سطح پایین یعنی خطوط تولید یا ارائه خدمات و کارکنان صفی گرفته تا کارکنان سطح بالا و مدیران بالا دستی را در برمی گیرد و هر فردی با توجه به سمت و جایگاهی که در سازمان دارد باید به اندازه نیاز از آن بهره مند شود.

 

با نهادینه شدن تفکر کسب و کار ناب در کل سازمان است که شما می توانید تولید و خدمات به هنگام و ناب داشته باشید، عملکرد و بهره وری تان را تا دو برابر افزایش دهید، به عنوان سازمان چابک شناخته شوید، محصولات  وخدمات بدون نقص تولید کنید، هزینه هایتان را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید و در سطح کلاس جهانی بدرخشید.

 

خیلی ساده بگویم تفکر کسب و کار ناب یک پارادایم جدیدی در حوزه کسب و کار هاست که عدم توجه و فرهنگ سازی این مدل در سازمان ها آثار جبران ناپذیری از خود به جا خواهد گذاشت.مدل اختصاصی کسب و کار ناب مدلی که در مجموعه کلینیک مدیر ناب ارائه می شود الگو برداري و تلفیقی از بهترین مدل های جهانی از شرکت ها برتر دنیا مثل رنو، تویوتا، پژو، نیسان و دیگر شرکت های برتر است. این مدل با حذف و كاهش نقاط ضعف مدل های دیگر و ترکیب نقاط قوت آنها به دست آمده و در برترین کسب و کارهای ایرانی نیز پیاده سازی شده و نتایج مثبت شگفت انگیزی به دست آمده است.دلیل اینکه مجموعه کلینیک مدیر ناب این مدل را ارائه می دهد اینست که مدیران این مجموعه باور دارند که کسب و کارها برای موفقیت نیاز به یک استاندارد و الگوی جهانی دارند تا بتوانند قدم در مسیر شرکت های موفق بگذارند. مدل زیر یکی از این الگوهای موفق جهانی است که باید در هر سازمانی نهادینه و پیاده سازی شود و همچنین تبعیت از این مدل ها، تبدیل به فرهنگ هر روز سازمان شود.

هدف اصلی استفاده از مدل كسب و كار ناب هدف از استقرار كسب و كار ناب – MBN دستیابی به تعالی روزانه است. بدین مفهوم که مجموعه تولیدی و تجاری را در راستای بهبود مستمر شاخص های کیفیت (Q)، هزینه (C)، تحویل به موقع (D)، منابع انسانی (Hr) و محیط (E) هدایت نماید. برای این منظور كسب و كار ناب مبادرت به طراحی ابزار متنوعی نموده  تا هر کدام از آنها با در نظر گرفتن تقدم و تاخر آنها در استقرار، مشابه سکوی پرتاب و سوخت موشک عمل نموده و مجموعه را به مقصد تعالی روزانه پرتاب نماید.

سيستم توليد ناب موسوم به MBN چیست؟ سيستم توليد ناب موسوم بهMBN ؛ بهره مندي ناب از سيستمي است كه بتواند توليد در بالاترين سطح عملكرد را در تمامي دنيا (بصورت جهاني) تضمين نمايد. سيستم MBN با بهره گيري از تمام توان مي بايست بتواند بعنوان فلسفه واقعي مديريت عمل نمايد. تمامي اجزاء استراتژيها در سيستم توليد ناب به هم مرتبط هستند بنابراين ايجاد يك هم افزايي قدرتمند براي دستيابي به هدف نهايي كه همانا «تعالي روزانه» است توسط موارد ذيل قابل حصول است:تضمين اين دغدغه كه ما قادر هستيم:

  1. سطحي از كيفيت را ارائه نمائيم كه مطابق خواست مشتريان داخلي و خارجي است
  2. هزينه هاي سربار را كاهش مي دهيم
  3. توليد و ارائه محصولات و خدمات  در خواستي در زمان مورد درخواست (نه زودتر ونه ديرتر)
  4. اشاعه فرهنگ مسئوليت پذيري و احترام متقابل

محل بکارگیری و استقرار کلیه این ابزار در خط تولید و در کوچکترین عنصر گروهی تولید یعنی EWT یا تیمهای کاری پایه یا به عبارتی تیم های صفی شروع می شود و تا بالاترین نقطه سازمان اشاعه می یابد. برای یک کسب و کار تولیدی EWT مثلا کارکنان خط تولید هستند ولی در کسب و کارهای خدماتی، بازرگانی یا اینترنتی افرادی که مستقیم درگیر ارائه خدمات هستند می باشد مانند کارکنان فروش، پشتیبانی، حمل و نقل و تحويل  کالا. یا در یک شرکت نرم افزاری از برنامه نویس سازمان گرفته تا کارمندان فروش و پشتیبانی به عنوان EWT شناخته می شوند.

بیزنس کوچ کار بردی - کسب و کار ناب
بیزنس کوچ کاربردی کسب و کار های ناب

داستان برند مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب مجموعه تخصصی کلینیک مدیر ناب به همت و تلاش آقای “دکتر محمد نجار کریمی و مربيان ارشد  تاسیس گردیده است. در سال 1398 دکتر محمد نجار کریمی با تجربه ای که در 30 سال فعالیت خود در کسب و کارهای برتر ایرانی اندوخته بود و همچنین دوره هایی که در کسب و کارهای برتر بین المللی دیده بود تصمیم گرفت با رویکرد جدید این تجربه و دانش فرا گرفته شده از کسب و کارهای برتر دنیا مانند رنو، تویوتا، پژو، نیسان و غیره را در اختیار کسب و کارهای این مرز و بوم قرار دهد.کلینیک مدیر ناب تلفیقی از دانش تجربی (تجربه 30 سال همکاری با کسب و کارهای بزرگ) و علمی (فراگرفته شده از اساتید برتر در شرکت های بزرگ مثل تویوتا و رنو و پژو…) است. دلیل انتخاب این سبک و رویکرد در آموزش به کسب و کارها، فاصله هایی است که بین دانشگاه ها و صنایع ایجاد شده است.

خدمات کلینیک مدیر نابمجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب آموزش های خود را در سه سطح ارائه می دهد.

  1. دوره های حضوری (کارگاه، سمینار، همایش، کوچینگ، مشاوره حضوری)
  2. دوره های آنلاین (کارگاه های آنلاین، وبینار، مشاوره و کوچینگ آنلاین و غیره)
  3. دوره های ضبط شده (کتاب، مقاله، ویدیو همراه با ساپورت های آنلاین)

 

برترین و اصلی ترین دوره های مجموعه کلینیک مدیر ناب

به طور کلی چارچوب اصلی اکثر دوره های کلینیک مدیر ناب، فرمول و مدل ارائه شده در قسمت بالا است. که به مهم ترین آنها در زیر اشاره می کنیم. شایان ذکر است که هر کدام از این دوره ها در قالب چندین کارگاه، سمینار و وبینار برگزار می شود که اگر کسی به بخش خاصی از این دوره علاقه مند باشد بتواند آن را تهیه و از آن استفاده کند. به عنوان مثال تدوین نقشه استراتژیک در 17 موضوع و کارگاه مجزا تدوین شده و برگزار می شود. دوره های کلینیک تخصصی مدیر ناب در راستای ایجاد مدل کسب و کار ناب، مدیریت ناب و تولید ناب شامل:

  1. دوره جامع مدل مفهومي كسب و كار ناب MBN
  2. دوره استاندارد سازی وظایف و فعالیت ها
  3. سرپرست جامع – دوره نقش و وظایف اصلی سرپرستی براساس الگوی جهانی
  4. دوره تدوین نقشه استراتژیک سازمان با استفاده از BSC
  5. دوره پیاده سازی استراتژی و تلفیق اهداف و برنامه های عملیاتی در قالب مدل جدید تابع (TABE)
  6. ابزارهاي تضمين كيفيت محصولات و خدمات
  7. ابزارهاي ساماندهي محيط كار با متد شركت هاي تراز اول جهاني – 5 اس
  8. شبيه سازي كار خانه توليد ويژه مديران مياني و ارشد سازماني – YK04
  9. دوره هاي عملي كايزن 2 ساعته و 2 روزه متد رنو- نيسان
  10. دوره های بهبود مهارت های فردی
  11. دوره های تخصصی مدیریتی همراه با مشاوره و کوچینگ
  12. برگزاری کلاس ها و دوره های کوچینگ
بیزنس کوچ کار بردی ناب
بیزنس کوچ ناب در تیم شما

مخاطبین دوره های کلینیک تخصصی مدیر ناب

مخاطبین خدمات و دوره های کلینیک تخصصی مدیر ناب همه علاقه مندان، مدیران و کارکنان رده میانی و بالایی سازمان هایی هستند که به ایجاد کسب و کار ناب، تولید ناب و مدیریت ناب می اندیشند و در کسب و کارهای تولیدی، تجاری، خدماتی، اینترنتی و غیره مشغول به فعالیت اند و علاقه مند به ارتقای مهارت، پیشرفت و افزایش بهره وری هستند.

مزیت های خدمات کلینیک مدیر ناب با توجه به فلسفه ای که پشت کلینیک مدیر ناب است، مدیر ناب دارای یک سری مزیت های منحصر به فرد است که به برخی از آنها در زیر اشاره می شود.

  • ارائه تلفیقی دانش تجربی با علمی آکادمیک
  • اساتید و مربیان همه دوره ها از دانش آموخته های کسب و کارهای بین المللی و دارای مدارک تایید شده برتر جهانی هستند.
  • آموزش ها به صورت علمی و عملی ارائه می شود به طوری که هر فردی بعد از شرکت در این دوره کاملا توانایی انجام عملی و پیاده سازی خلاصه دوره را در کسب و کار خود خواهد داشت.
  • هزینه بسیار پایین در مقایسه با دوره های مشابه بین المللی
  • مانی بک گارانتی- ضمانت برگشت وجه
  • یادگیری، بکارگیری و نتجیه گرایی از ابزار های کاربردی
  • تولید محصولات و خدمات در سطح کلاس جهانی

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ریز دوره ها و نحوه ثبت نام و دریافت محتوای دوره های کلینیک مدیر ناب می توانند به سایت مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب مراجعه کنند و به صورت آنلاین دوره مورد نظر خود را تهیه نمایند و در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می توانند با شماره تلفن های مجموعه تماس حاصل نمایند.

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هدیه ویژه
کلینیک مدیرناب!

مینی دوره رشد کسب و کار به روش سیستم سازی ناب که مباحث مقدماتی سیستم سازی رو براتون توضیح میده، از ما به رایگان هدیه بگیرید!

×

پشتیبانی مدیرناب

×