ناب شو

دوره تدوین نقشه استراتژی

0
(0)

کارگاه سه روزه تدوین نقشه استراتژی مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب با همکاری اساتید مجرب و برتر این حوزه برگزار می شود. این دوره یکی از بهترین دوره هایی است که در آن مباحث آکادمیک و عملی باهم به لطف اساتید مجرب و کار آزموده ارائه می شود. جهت آشنایی بیشتر با این دوره و سرفصل های آن با ما همراه باشید.

نقشه استراتژی چیست؟

نقشه استراتژی، ابزاري است كه بین استراتژي مورد نظر سازمان، فرآيندها و سيستم‌هايي كه به پياده‌سازي استراتژي كمك ميكنند، ارتباط برقرار مينمايد. 

اين ابزار به كاركنان سازمان يك نگاه جامع و روشن ميدهد تا بدانند چگونه فعاليت‌هايشان به اهداف جامع سازمان متصل شده و آنها را در جهت انجام هرچه بهتر اقداماتشان هماهنگ و همسو میكند. 

نقشه استراتژی بیش از سه دهه است که توسط کاپلان و نورتون در قالب کتابی به همین نام مطرح شده و از آن زمان تا الان جزو کلیدی ترین بخش ها در تعیین استراتژی های کلان و خرد سازمان ها است.

اهمیت داشتن استراتژی کلان و ارتباط آن با نقشه استراتژیک

استراتژی کلان سازمان در واقع تعیین کننده جهت گیری اصلی سازمان با در نظر گرفتن مجموعه عوامل محیطی و درونی است که بر روی همدیگر تاثیر می گذارند.

با تعیین استراتژی کلان است که مشخص می شود آیا سازمان باید برای حفظ وضع موجود تلاش کند یا اینکه دنبال رشد و پیشرفت یا تغییر مسیر باشد. تعیین اهداف و استراتژی های سازمان بدون در نظر گرفتن استراتژی کلان ممکن نخواهد بود. به عبارتی استراتژی کلان، تشکیل دهنده نقشه اهداف و نقشه استراتژی های سازمانی است.

اهميت تدوين نقشه استراتژي برای كسب و کار ها

بزارید با یک مثال این بخش را توضیح دهیم فرض کنید شما در یک جنگل پر از درخت گم شدید و هیچ جایی را از لابلای درختان نمی بینید. حال اگر شما این فرصت یا توانایی را داشتید که پرواز کنید و برید بالا و از بالا موقعیت خودتان را ببینید چه اتفاقی می افتاد؟

کاملا واضح و مشخص است شما می توانسیتد موقعیت خود، محیط اطراف و مسیرهای موجود که به مقصد شما منتهی می شود را به راحتی پیدا کنید و خود را نجات دهید.

تدوین نقشه استراتژیک کاملا شبیه همین موضوع است شما با شناخت نقشه استراتژیک می توانید بر بالای سازمان و کسب و کار خود به پرواز در آمده و بتوانید موقعیت خود، منابع، رقبا، عوامل محیطی و همه ی عواملی که بر روی بیزینس شما تاثیر گذار هستند را شناسایی کرده و بعد بتوانید با یک استراتژی جامع، کسب و کار خود را به سمت موفقیت و رشد هدایت کنید.

مفاهیم اصلی که در گارگاه تدوین نقشه استراتژیک با آن آشنا خواهید شد:

استراتژي چیست: استرتژی در واقع به هنر و نقشه راه موفقیت شما در کسب و کار مربوط می شود. استرتژی از نظر پورتر یعنی کاری که دیگران انجلم می دهند را با منابع کمتر انجام دهید و انجام کارهایی که هیچ کس دیگری توانایی انجام آن کار را نداشته باشد. 

پس استراتژی به هنر شما در انجام خلاقانه و بهینه کارها اشاره دارد و اینکار فقط با شناخت وضع موجود، عوامل درون سازمانی و محیطی و دیگر عوامل مرتبط میسر خواهد شد.  

 

نقشه استراتژي: عبارت است از يك برنامه منطقي و جامع براي تشريح استراتژي كه به ما كمك مي كند تا استراتژي را به شكل يكپارچه و سيستماتيك مشاهده و درك كنيم.

اهداف استراتژیک: اهدافی که در راستای تحقق استراتژيهای کلان كسب و كار  تعريف می شود و در واقع رکن اصلی استراتژی محسوب می شوند.

اهداف تلفيقي: اهداف متوازني است كه در برگيرنده توازن بين شاخص هاي مالي با ساير شاخص هاو  همچنین توازن بين ذينفعان داخلي و خارجي، توازن بين اهداف بلند مدت و كوتاه مدت و شاخص هاي هادي و تابع عملكردي مي باشد.  

 

رابطه نقشه استراتژیک  با روش ارزيابي متوازن BSC (Balanced  Score card)

در واقع شالوده و مبناي كارت امتيازي متوازن را نقشه استراتژی تشكيل مي دهد كه به گفته كاپلان و نورتون، پياده سازي موفقيت آميز كارت امتيازي متوازن مبتني بر آن است يعني ترسيم دقيق روابط علي- معلولي بين اهداف استراتژيك سازمان در پنج  منظر مالي، مشتري، فرآيند داخلي و رشد و يادگيري و جامعه.

به اعتقاد کاپلان و نورتون که بنیانگذاران اصلی مبحث كارت امتيازی متوازن (BSC) هستند، بهترين راه ترسيم نقشه استراتژی استفاده از رويكرد بالا به پايين مي‌ باشد. 

اين رويكرد با بررسي هدف و مقصد سازمان آغاز شده و به ترسيم راههاي دستيابي به مقصد مورد نظر مي‌ پردازد. در اين راستا مديران ارشد سازمان بايد ابتدا به بررسي بيانيه ماموريت و ارزشهای محوري بپردازند (چرا اين سازمان وجود دارد و اين مجموعه به چه چيزی معتقد است).

سپس مديران با در دست داشتن اين اطلاعات مي‌توانند اقدام به تدوين چشم‌انداز، يا همان چيزی كه سازمان ميخواهد در راستاي فلسفه وجودي خود باشد، نمايند. اين چشم‌انداز بايد تصوير روشني از هدف كلي سازمان را به تصوير كشد.

سرفصل هاي دوره تدوین نقشه استراتژیک همراه با خلاصه ای از مباحث:

كار گاه 1: 

چشم انداز: اولین گام در تدوین نقشه استراتژیک سازمان، تعیین چشم انداز است.

چشم انداز نشانگر شرايطي است كه سازمان در آينده براي خود متصور است و در آینده می خواهد به آن مقصد برسد. در این بخش علاوه بر ترسیم استراتژی آینده سازمان با مباحثی همچون مدل ستاره قطبی و فانوس دریایی و دیگر مباحث آشنا خواهید شد.

كارگاه 2: 

ماموريت كسب و كار شما: بيانيه ماموريت سازمان در واقع بيان كننده علت وجودي سازمان است.

بیانیه ماموریت حاوي موضوعات زير است:        

  • ما کی هستيم ؟ 
  • چه كار انجام می دهیم؟
  • هم اكنون كجا هستيم؟  

كارگاه 3:

ارزش ها: به آن دسته از ارزشهايي اشاره دارند که هدايتگر رفتار، کردار و انديشه کارکنان و مديران سازمان بوده و همچنین مبناي جهت تصميمگيري و راهنماي قضاوت امور هستند.

در مجموع میتوان گفت ارزشهاي سازماني، زيربناي فرهنگ سازماني بوده و متمايزکننده يک سازمان از سازمانهاي ديگر است.

 

كارگاه 4:

تحلیل جمعیت شناختی: در این بخش برای ارزیابی و شناسایی پرسونای ذینفعان شرکت اعم از کارکنان و مشتریان و دیگر گروه های اثر گذار بر شرکت پرداخته می شود تا آنها را در بخش های منطقی و معقول سگمنت بندی کرده و از این طریق نقاط قوت و ضعف سازمان را مشخص کنیم.

 

كارگاه 5:

تحلیل وظیفه ای سازمان: جهان امروز شاهد تحولات و دگرگوني‌هاي مختلفي بوده است. هر روز تغييرات زيادي در سطح جهان توسط رسانه‌ها مخابره مي‌شود و اين تغييرات لزوم چابك بودن سازمان‌ها را هرچه بيشتر نمایان می کند. 

چرا كه سازمان‌هاي چابك توانايي مقابله با تغييرات را دارند. در اين ميان همه چيز معطوف به ساختار و شالوده سازمان است. 

 

کارگاه شماره 6:

شناسایی عوامل درونی: شناسایی عوامل درونی با بهره گیری و تجزیه تحلیل ابعاد مختلف و متفاوت درونی سازمان (شایستگی ها، توانایی ها، مهارت ها و کمبود ها) موجب شناسایی وضعیت محیط داخلی و در نهایت شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان به منظور تحلیل نهایی در تدوین استراتژی سازمان می گردد. 

 

کارگاه شماره 7: 

تجزیه و تحلیل ذینفعان: ذینفعان هر سازمان عواملی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستیقیم می توانند بر سود آوری شرکت تاثیر بگذارند که از کامندان، مشتریان و سهاداران گرفته تا دولت و افراد مرجع و سازمان های مردم نهاد را می تواند دربرگیرد. 

نحوه تعامل بر هر کدام از این ذینفعان استراتژی خاص خود را دارد که در این کارگاه در این مورد ببشتر بحث خواهیم کرد. اینکه ذینفعان یک شرکت چه کسانی هستند؟ اهمیت ذینفعان برای شرکت چیست و چه فرصت و تهدیدهایی برای سازمان ممکن است ایجاد کنند؟ استراتژی برقراری ارتباط و ارسال پیام برای هر کدام از آنها چگونه باید باشد؟ 

 

کارگاه شماره 8:

تحلیل عوامل محیطی: سازمانها پیوسته در حال تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هستند از این رو لازم است جهت هرگونه تصمیم گیری و برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان نسبت به شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی اقدام شود که در این دوره راه و روش های تحلیل عوامل محیطی را به طور کامل یاد خواهید گرفت.

 

کارگاه شماره 9:

تدوین استراتژی کلان: استراتژی کلان سازمان تعیین کننده جهت گیری اصلی سازمان با در نظر گرفتن مجموعه عوامل محیطی و درونی است استراتژی کلان، تشکیل دهنده نقشه اهداف و نقشه استراتژی های سازمانی است. 

مدل های مختلفی برای تدوین استراتژی کلان سازمان ها وجود دارد که  براساس نیاز از ابزارهای مناسبی نظیر EIFE یا ابزار مناسب دیگر استفاده می شود. هر یک از این مدلها برای بعضی انواع سازمانها و تحت شرایط خاصی مناسب است.  

 

کارگاه شماره 10:

ماتریس SWOT: تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است.. 

در این بخش، شما علاوه بر شناسایی عوامل تاثیر گذار بر شرکت با تحلیل و پیش بینی هر یک از حالت های مختلف نیز آشنا می شوید. 

چون صرف در آوردن SWOT برای شما مزیتی نخواهد بود این تحلیل جدول است که باعث می شود شما از کسب و کارهای دیگر متمایز فکر کرده و متمایز عمل کنید و به سمت رشد و موفقیت حرکت کنید.

 

کارگاه شماره 11:

انتخاب و اولویت بندی استراتژی ها: همیشه انتخاب و تصمیمات کلیدی است که ضامن رشد و بقای سازمان های می شود در این بخش ما به شما آموزش می دهیم تا بتوانید با توجه به شرایط محیطی و کسب و کارتان بهترین استراتژی را انتخاب کنید. 

بحث های مثل QSPM،IFE  و EFE، تخصیص امتیاز به استراتژی ها، اولویت بندی و انتخاب آنها در این بخش ارائه خواهد شد.

 

کارگاه شماره 12:

تعیین رویکرد و اهداف در منظر مالی براساس کارت امتیازی متوازن: بيانگر اجراي موفقيت اميز اهداف هر شش  منظر ( مالي – مشتري – جامعه – فرايند هاي داخلي – رشد و يادگيري- كاركنان ) ديگر است که منجر به نتايج و دست اورد هاي مالي مي شود.

 

کارگاه شماره13: 

تعیین رویکرد و اهداف در منظر مشتری: محور این بخش اهیمت و نقش مشتری راضی برای سازمان است.

همانطور که می دانید تجربه نشان میدهد مشتری راضی تا زمانیکه با شرکت بهتری آشنا نشده باشد با شرکت شما کار میکند و مشتری خشنود همانی است که شرکت مشتری مدار خواهان آن است. 

با در نظر گرفتن این نکته که برای رسیدن به رضایت مشتری باید درک درست و مناسبی از نیازها و انتظارات مشتری داشت. 

پس در سازمان مشتری مدار محصول یا خدمتی ارائه میگردد که دلخواه مشتری است و تدارک خروجی بر اساس خواسته های مشتری یعنی افزایش فروش و سهم بازار اتفاق می افتد. 

 

کارگاه شماره14:

تعیین رویکرد و اهداف در منظر فرآیندهای داخلی: در منظر فرایندهای داخلی، سازمانها می بایست فرایندهایی را مشخص کنند که با برتری یافتن در آنها بتوانند به ارزش آفرینی برای مشتریان و نهایتاً سهامداران خود ادامه دهند. 

تحقق هر یک از اهدافی که در منظر مشتری تعیین می شود مسلتزم انجام یک یا چند فرایند عملیاتی به صورت کارا و اثربخش است.

 

کارگاه شماره 15: 

اهداف و شاخص هاي منظر رشد و ياد گيري: با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سریع نیاز مخاطبان دیگر سازمان هایی که برای آموزش کارمندان خود برنامه ای ندارند به سر می آید و سازمان های یادگیرنده و سازمان های دانش محور جایگزین این نوع سازمان ها خواهند شد. 

بنابراین اگر نمی خواهید از چرخه خارج شوید در این کارگاه با ما همراه باشید تا با آخرین نظریه های حوزه ی سازمان های یادگیرنده و دانش محور آشنا شوید و بتوانید در سازمان خود پیاده سازی کنید.

 

كارگاه 16:  

اهداف و شاخص هاي منظر جامعه: افراد جامعه و سازمان ها در پارادایم و چرخه رشد خود به مراحلی رسیده اند که دیگر صرف تولید محصول با کیفیت و خدمات بی نقص آنها را راضی نمی کند. 

مخاطبین در عصر حاضر از سازمانها انتظار دارند در برابر محیط اجتماعی مسولیت پذیر بوده و به وظایف خود در آن حوزه هم عمل کنند و این عمل به مسولیت اجتماعی و محیطی است که باعث ایجاد تصویر مطلوب از سازمان در ذهن مخاطبین می شود. 

در این بخش ما شما را با مسولیت های اجتماعی سازمانها و نحوه پاسخ دهی به آنها آشنا خواهیم کرد و علاوه بر این به نقش مسولیت اجتماعی در جایگاه سازی، برندینگ و خوشنامی سازمان نیز اشاره خواهیم کرد و کارهایی که ضامن خوشنامی کسب و کارها هستند را معرفی خواهیم داشت.

 

كارگاه 17 : 

تهيه و پيش نويس نقشه استراتژي كسب و كار شما: همه این مراحل را گذارندیم تا برسیم به نقشه جامع استراتژی شرکت برسیم. در این مرحله با جمع بندی 16 گارگاه قبلی نقشه راه یا نقشه استراتژی سازمان مشخص شده و همراه با کیس های عملی کارگاه را به پایان خواهیم رساند.

 

جمع بندی و خلاصه:

به طور کلی این کارگاه به صورت فشرده در سه روز برگزار خواهد شد و موضوعاتی که در بالا ارائه شد به صورت مفصل در موردش بحث خواهد شد.

مزیت های کلیدی این دوره:

این کارگاه با حضور اساتید آموزش دیده در دوره های بین المللی برگزار خواهد گردید نکته ای قابل تاملی که در اینجا وجود دارد اینست که تمام دوره های مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب با اساتیدی برگزار می شود که تمامی مباحث را به صورت موفقیت آمیزی در مجموعه های خود به کار گرفته اند و به موفقیت های حیرت انگیزی دست یافته اند. 

این دوره ها برخلاف دوره های دانشگاهی که کاملا آکادمیک هستند و خیلی وقتها قابلیت پیاده سازی ندارند علم و عمل را باهم در آمیخته اند و اساتید نه تنها از علم آکادمیک روز برخوردار هستند در پیاده سازی و عملی کردن این دانش نیز نامبر وان هستند.

هزینه این دوره ها در مقایسه با دوره های مشابه که به صورت بین المللی برگزار می شود خیلی ناچیز بوده و با توجه به مباحثی که در این دوره ها مطرح می شود این دوره ها قابلیت ارزش گذاری ندارند و عملا با هزینه ناچیزی که دریافت می شود این دوره ها جزو مسولیت اجتماعی اساتید و مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب محسوب می شود.

همچنین شایان ذکر است این دوره ها به صورت مانی بک گارنتی اجرا می شود یعنی اگر فردی از آموزش های این دوره ها راضی نباشد هزینه پرداختی به صورت کامل برگشت داده خواهد شد.

 

علاقه مندان جهت ثبت نام در این دوره و دیگر دوره های مجموعه مدیر ناب می توانند با شماره های شرکت تماس بگیرند یا به صورت آنلاین فرم رزرو وقت مشاوره را پر کنند تا همکاران مشاور مجموعه مدیر ناب جهت هماهنگی و مشاوره تماس حاصل نمایند.

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هدیه ویژه
کلینیک مدیرناب!

مینی دوره رشد کسب و کار به روش سیستم سازی ناب که مباحث مقدماتی سیستم سازی رو براتون توضیح میده، از ما به رایگان هدیه بگیرید!

×

پشتیبانی مدیرناب

×