دوره تلفیق اهداف و عملیاتی کردن برنامه ها با متد TABE

0
(0)

در دوره های قبل ما با مفاهیم تدوین نقشه استراتژی و اهمیت داشتن نقشه راه برای هر کسب و کاری صحبت کردیم اما صرف داشتن استراتژی و نقشه عمل تمام کار نیست و تا زمانی که شما این دانش و نقشه راه را عملیاتی نکنید ارزش چندانی نخواهد داشت. 

اهمیت  پیاده سازی اهداف استراتژیک و عملیاتی کردن آن

شما با توجه به اهدافی که در دوره تدوین نقشه استراتژی مشخص کردید باید توانایی تلفیق اهداف با تاکیتک ها و برنامه های عملیاتی کوتاه مدت را داشته باشید تا بتوانید طبق استراتژی های کلان سازمانی با تاکتیک های موثر و به هم پیوسته به نتایج بلند مدت مشخص شده دست یابید.
توجه داشته باشید تدوین نقشه استراتژی، پیاده سازی و عملیاتی کردن آن و بازخورد گرفتن و اصلاح آن یک چرخه است که مانند یک ماشین کار می کند اگر یک قطعه یا پازل از این ماشین کار نکند کل چرخه تبدیل به چرخه معیوب می شود که نتایج مورد انتظار را در برنخواهد داشت و حتی ممکن است آسیب ها جبران ناپذیری نیز برای کسب و کار شما داشته باشد.

پس بعد از آشنایی با دوره تدوین نقشه استراتژیک شما باید توانایی پیاده سازی و عملیاتی کردن آن و همچنین تلفیق اهداف با برنامه های عملیاتی را نیز داشته باشید و بتوانید بازخورده های دوره ای مرتبط از کارکرد سیستم بگیرید و از کارکرد سیستم مطمئن شوید تا به اهداف مورد انتظار و مشخص شده دست یابید.

در دوره تلفیق اهداف و برنامه های عملیاتی ما قصد داریم شما را با مفاهیم مرتبط با عملیاتی کردن برنامه ها و اهداف آشنا کینیم. علاوه بر این مفاهیم در این دوره شما نحوه و فرایند پیاده سازی، آخرین تاکتیک ها و روش های پیاده سازی اهداف و تاکیتک ها را نیز فرا خواهید گرفت.

متدلوژی DOPA/TABE نواورانه ترین راه حل پیاده سازی و عملیاتی کردن برنامه ها

این دوره یک سورپرایزی نیز برای فراگیران خواهد داشت و آن آشنایی با متد DOPA/TABE است که برای اولین بار در ایران و توسط مربیان متخصص ایرانی ارائه خواهد شد. این متد، یک شیوه بسیار خلاقانه و نوآور در زمینه پیاده سازی و عملیاتی کردن اهداف و استراتژی هاست که در این دوره فراگیران با آن آشنا خواهند شد.

چرا باید پياده سازي اهداف استراتژيك دغدغه كليه سطوح سازماني گردد؟

معمولا تدوین استراتژی و نقشه راه در سازمان ها یک رویکرد بالا به پایینی است یعنی در بالاترین سطج سازمان اهداف مشخص شده و برای اجرا و عملیاتی شدن به سطوح پایین سازمان انتقال داده می شود. اما نکته ای که اینجا وجود دارد اینست که چون اجرا کننده های برنامه های عملیاتی معمولا با نحوه و چگونگی کارکرد این برنامه های عملیاتی و اهداف اصلی آن آشنا نیستند و یا به چرایی پیاده سازی، اهمیت پیاده سازی، آسیب ها عدم اجرایی کردن این اهداف آگاهی ندارند و ممکن است مقاومت هایی در پیاده سازی پیش بیاد.
برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است مدیران را با توجه به سطوح سازمانی در فرایند برنامه ریزی و تدوین نقشه استراتژیک دخیل کنید و همچنین در سطوح پایین تر نیز از مدیران میانی، سرپرست ها، سرگروها و حتی کارکنان کلیدی نیز باید در جلساتی با اهمیت و دلایل پیاده سازی استراتژی ها و اهداف جدید استفاده گردد و آنها را در این فرایند درگیر کنید تا پیاده سازی اهداف استراتژیک در کل سطوح سازمانی تبدیل به دغدغه ی همه ی واحدها گردد. 

مفاهیم اصلی که در این دوره با آن آشنا خواهید شد

دانستن مفاهیم اهداف کلان، اهداف اصلی، اصول، راهبردها و ابزارها، یکی از مهم‌ترین مفاهیم مدیریت ناب در کسب‌وکارها می‌باشد تاز مانی که شما مفاهیم را به خوبی درک نکرده باشید در پیاده سازی به مشکل خواهید خورد در ادامه توضیحات خلاصه ای درباره این مفاهیم ارائه می شود.

  • اهداف کلان:objective 

در این بخش اهداف کلان شرکت بررسی و مشخص می شود که شرکت برای مثال در 5 سال آینده به کجا می خواهد برسد.
مثال ملموسی که در این بخش می توان گفت اینست که شرکت اهداف کلانش این است که به رهبر بازار تبدیل شود یا سهم بازار خود را به بالای 30 درصد برساند.

  • اهداف اصلی:Target 

بعد از اینکه اهداف کلان شرکت مشخص شد باید اهداف کلان به یک سری اهداف اصلی کوچیکتر و عملیاتی تبدیل شود. 

به عنوان مثال در ادامه مثال بالا، شرکت در این بخش تصمیم می گیرد برای رسیدن به هدف کلان یعنی تبدیل به رهبر بازار شدن، اهداف کوچکتر و عملیاتی تری در راستای اهداف کلان شرکت انجام دهد مانند نفوذ در بازارهای جدید، افزایش 30 درصد فروش در بازارهای کلیدی، توسعه چند محصول جدید، کاهش هزینه های تولید، کاهش قیمت نهایی و غیره

 

  • اصول:Principle 

سازمان در این بخش باید بعد از مشخص اهداف کلان و اصلی یکسری اصولی که شرکت باید به آنها پایبند باشد تا به موفقیت و اهداف مشخص شده برسد را مشخص می کند. 

در راستای مثال بالا مانند: تولید و ارائه خدمات بدون نقص، به حداکثر رساندن کارایی، توسعه مهارت کارکنان و غیره

 

  • راهبردها:  Guidelines

در ادمه فرایند آشنایی با مفاهیم ها، مفهوم بعدی که ضرورت دارد با آن آشنا شوید مبحث راهبردها است. اینکه شرکت در رسیدن به اهداف و اصول مشخص شده چه راهبردهایی باید انتخاب کند؟ 

در این بخش جواب داده می شود که چه راهبردهایی وجود دارد و چه راهبردی، راهبرد بهینه برای سازمان شما با توجه به استراتژی، منابع، شرایط و  اهداف مشخص شده است. 

به عنوان مثال در این جا راهبردهایی مثل، تضمین پروسه‌ی تولید و خدمات، اجرای خودکنترلی، حل مشکلات کیفی محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ی تجهیزات، ضمانت تولید روزانه، ارائه‌ی خدمات طبق برنامه و تولید محتوای منظم  و غیره مشخص می گرند.

  • ابزارها 

برای موفقیت هر طرح، برنامه و استراتژی یکسری ابزار و روش های خلاقانه لازم است که در این بخش به مهمترین ابزارهای لازم برای پیاده سازی و عملیاتی کردن برنامه ها، استراتژی ها و اهداف سازمانی خواهیم پرداخت که به برخی از این ابزارها در زیر اشاره شده است.

  • DOPA/TABE
  • ابزار اتلاف‌سازی 
  • استانداردسازی 
  • ساماندهی محیط کاری 5s 
  •   کایزن 
  • ده‌ها ابزاری که متناسب با نیازها مورد استفاده قرار می‌گیرند 

 

همانطور که در مثال بالا مشاهد کردید بعد از مشخص شدن اهداف کلان کسب‌وکار، اهداف اصلی را مشخص کرده و با پیروی از سری اصول سازمانی خاص کسب‌وکار خود، راهبردها و رویکردهای تحقق آن‌ اهداف را نیز  مشخص کردیم. 

در نهایت با استفاده از ابزار مطمئنی که  در صنایع و کسب‌وکارهای طراز اول، قابلیت‌های خود را با مؤفقیت به نمایش گذاشته‌اند و موثر بودن آنها ثابت شده است تلاش خود را در جهت رسیدن به اهداف ناب کسب‌وکار، به‌کار می‌بندیم. 

اهداف تلفيقي چیست:

درو اقع اهداف تلفیقی، اهداف متوازني است كه در برگيرنده توازن بين شاخص هاي مالي با ساير شاخص ها؛ توازن بين ذينفعان داخلي و خارجي؛ توازن بين اهداف بلند مدت و كوتاه مدت و توازن بین شاخص هاي مادي و تابع عملكردي است. که در دروه قبلی در مورد این توازن مفصل صحبت شده است.

شاخص یا KPI چیست:

معيار اندازه گيري  است که در جهت هدايت و كنترل استراتژي  اهداف و برنامه ها  مورد استفاده قرار مي گيرد.  به عنوان مثال شما برای ارزیابی موفقیت یک کمپین تبلیغاتی یک سری شاخص هایی را از قبل مشخص می کنید تا ببینید نقطه قوت و ضعف برنامه شما دقیقا کدام قسمت است و کدام بخش نیازمند اصلاح و بازنگری دارد.  شاخص هایی که در اینجا ارزیابی می کنید می تواند شامل افزایش فروش، افزایش جذب لید، افزایش برند اورنس، CTR هر کانال تبلیغی و غیره باشد. شما بعدا با مقایسه نتایج واقعی با نتایج پیش بینی شده و مورد انتظار دقیقا می توانید متوجه بشوید که چرا به اهداف مشخص شده نرسیده اید یا چرا نتایج بهتری از پیش بینی هایتان به دست آمده است و بعدا می توانید در آن بخش بهینه سرمایه گذاری کنید.

یک برنامه عملیاتی خوب چه ویژگی باید داشته باشد؟:

یک برنامه عملیاتی خوب باید دارای مجموعه ای از اقدامات عملی و برنامه های اجرايی باشد که در راستای تحقق  اهداف در سطوح معاونت؛ مديريت؛ ادارات؛ مسئولين؛ سرگروها  تعريف می گردد و همچنین دارای معيار اندازه گيري می باشد. 

وضعیت شرکت های ایرانی در پیاده سازی استراتژی ها

جدول زیر وضعیت شرکت هایی ایرانی و دلایل عدم موفقیت در پیاده سازی استراتژی ها را در مقایسه با شرکت های خارجی را نشان می دهد. شما با یک نگاه کوتاه می توانید به بزرگترین ضعف شرکت ها در عدم موفقیت پیاده سازی استراتژی هایشان دست پیدا کنید و در پیاده سازی برنامه هی عملیاتی کسب و کار خود حتما از قبل در مورد آنها برنامه ریز و لحاظ کنید. دیتای زیر برای درک موضوع و درک تفاوت بین شرکت های خارجی با شرکت های ایرانی بسیار مهم است.

ما در این دوره به شما آموزش خواهیم داد که دیگر این اشتباهات را مرتکب نشوید و همانند شرکت ها برتر و بین المللی دنیا فکر کنید.

1 شركت هاي فاقد سيستم اندازه گيري عملكرد و ارزيابي استراتژي ها 80%
2 شركت هايي كه هيچگونه آموزشي در مورد اندازه گيري عملكرد و استراتژي ها نداشته اند. 60%
3 شركت هايي كه براي اجراي اندازه گيري عملكرد و استراتژي ها فاقد برنامه كلان هستند. 90%
4 فقدان اهداف و مقاصد روشن براي شاخص هاي عملكردي 90%
5 فقدان اهداف تعريف شده براي شاخص هاي عملكردي از بالا به پايين 90%
6 تعريف اهداف براي شاخص هاي عملكرد از پائين به بالا 80%
7 مرتبط نبودن سيستم اندازه گيري عملكرد با ساير سيستم هاي جاري در سازمان 80%

 

مهمترین دلایل عدم موفقیت استراتژیها در شرکتهای خارجی

1 مشكلات ناشي از اجراي استراتژي ها 45%
2 مشكلات مربوط به فرموله نمودن مفاهيم اجرايي 26%
3 مشكلات مربوط به ناكافي بودن اطلاعات و  فرضيات 21%
4 مشكلات مربوط به تجزيه و تحليل 8%

 

متدلوژی DOPA/TABE

متد DOPA، استاندارد شركت رنو است که از این متد براي پياده سازي اهداف كلان و استراتژي های سازمان که مستند سازي شده است استفاده می شود.

متد تابع (TABE) توسط آقای دکتر محمد نجار کریمی بنیانگزار کلینیک تخصصی مدیر ناب اختراع شده است. در واقع متد تابع، مخففِ تلفیق اهداف و برنامه های عملیاتی است که از مدل DOPA الهام گرفته شده و توانسته با خلاقیتی که در این مدل به کار برده نقاط ضعف این مدل را حذف و نقاط قوت آن را کامل کرده و در قالب مدل جدیدی به نام تابع ارائه دهد. در این دوره روش پیاده سازی و برنامه ریزی عملیاتی برای اولین بار به روش تابع ارائه خواهد شد. 

استقرار و پیاده سازی استراتژی در كسب و كارها در مقياس بزرگ تنها از طريق تكيه بر سيستم مرجع TABE و الگوی تایید شده جهانی قابلیت اجرایی خواهد داشت. مهمترين بخش مدل تابع، بخش زمانبندي و برنامه ی اجراست که در این دوره به صورت مفصل به آن پرداخته خواهد شد.

 

اهداف اصلي دوره تلفیق اهداف و برنامه های عملیاتی:


در این دوره هدف اصلی که دنبال می شود ارائه یک مدل جامع و کاربردی همراه با آموزش های عملی است که سازمان ها بتوانند بدون هیچ اتلاف انرژی به بهترین و بهینه ترین حالت ممکن استراتژی های سازمانی خود را به راحتی پیاده سازی کنند و بتوانند بهره وری کسب و کار شان را ببهبود بخشند. در زیر اهم اهداف این دوره ارائه شده است.

  • جاریسازی اهداف کلان و استراتژیک در کلیه سطوح سازمان
  • پایش اهداف و برنامه های عملیاتی
  • تعیین سهم واحدها/کارکنان از دستیابی به اهداف
  • هر هدف به صورت منسجم و عادلانه در كل سلسه مراتب در نظر گرفته مي شود.
  • نيروي كار برروي اهداف (نتايج)داراي اولويت متمركز شده است.
  • تطبیق انگيزه هاي اصلي بطور دائم جهت تضمين تحقق اهداف 

کلیدی ترین نکاتی که در این دوره خواهید آموخت

  • تشکیل تیم شرکاء توسعه در تمام سطوح 
  • برگزاری جلسات هماهنگی و پایش اهداف
  • تعیین شاخص های ارزیابی (KPI)
  • پیاده سازی و اجرای استراتژی به روش یکپارچه و جامع DOPA/TABE  
  • آشنایی با روش ماتریس و-  دو امداد
  • آشنایی با مدل آبشاري 

 

خلاصه و جمع بندی


همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد استراتژی بدون پیاده سازی و اجرا ارزش خاصی به کسب و کار شما اضافه نمی کند با پیاده سازی درست است که شما می توانید در باره موفقیت آمیز بودن یا نبودن یک استراتژی نظر دهید و درباره ادامه دادن یا اصلاح آن تصمیم بگیرید. به قول سعدی که می فرماید عالم بی عمل به زنبور بی عسل می ماند حکایت سازمان و شخصی است که دانش کافی در زمینه کسب و کار و تدوین استراتژی دارد ولی توانایی اجرا و پیاده سازی را ندارد.

ما در این دوره به شما بهترین روش ها و متدها را برای پیاده سازی استراتژی آموزش خواهیم داد تا علاوه بر دانش تئوری و آکادمیک، دانش پیاده سازی و عملی کردن آنها را نیز به صورت عملی فرا بگیرید و بتوانید در کسب و کار خود عملیاتی کنید. 

مزیت های اصلی دوره تلفیق اهداف و برنامه های عملیاتی

مزیت های اصلی که این دوره دارد و از دیگر دوره ها و کلاس های که برگزار می شود کتکایز می کند ترکیب دانش علمی و آکادمیک روز با تجربه و عملی سازی آن است. شما در این دوره دانش روز را فرا خواهید گرفت از تجربه اساتید در پیاده سازی موفق آن الگوهای جهانی در سازمان های ایرانی بهرمند خواهید گردید و در نهایت به صورت عملی آن را در سازمان خود پیاده سازی خواهید کرد. 

دومین مزیت این دوره را می توان کلاس های مشاوره و منتوری خصوصی این دوره دانست که همه ای فراگیران می توانند یک جلسه مشاوره از اساتید برجسته و با تجربه این دوره دریافت کنند.

و درنهایت این دوره با توجه به تجربه ارزشمندی که دریافت می کنید بسیار ارزان در مقایسه با دوره های مشابه بین المللی آن است و حتی این دوره مانی بک گارنتی است و اگر شما از دوره رضایت نداشته باشید تمام پولی که شما پرداخت کردید به شما پس داده خواهد شد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره درباره دوره های مجموعه کلینیک تخصصی مدیر ناب می توانند به سایت این مجموعه مراجعه کنند و از دوره های این مجموعه به چندین صورت حضوری، آنلاین و ترکیبی استفاده کنند.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هدیه ویژه
کلینیک مدیرناب!

مینی دوره رشد کسب و کار به روش سیستم سازی ناب که مباحث مقدماتی سیستم سازی رو براتون توضیح میده، از ما به رایگان هدیه بگیرید!

×

پشتیبانی مدیرناب

×